Комлексна 

Парціальні програми

      Освітня програма Сергіївського ЗДО на 2022-2023

      

 

Вступ

Відповідно до статті 4 Закону України «Про дошкільну освіту» КЗ «Сергіївський заклад дошкільної освіти» Путильської селищної ради у 2022/2023 навчальному році спрямовує діяльність на забезпечення всебічного розвитку дитини дошкільного віку відповідно до її задатків, нахилів, здібностей, індивідуальних, психічних та фізичних особливостей, культурних потреб; формування у дитини дошкільного віку моральних норм, набуття нею життєвого соціального досвіду.

Освітня програма КЗ «Сергіївський заклад дошкільної освіти» Путильської селищної ради (далі – ЗДО) на 2022/2023 навчальний рік розроблена на виконання Законів України «Про освіту», «Про дошкільну освіту» та згідно з Базовим компонентом дошкільної освіти (нова редакція), затвердженим наказом Міністерства освіти і науки, України № 33 від 12.01.2021р.

Освітня програма окреслює підходи до планування й організації закладом освіти єдиного комплексу освітніх компонентів для досягнення вихованцями обов’язкових результатів навчання (набуття компетентностей), визначених Базовим компонентом дошкільної освіти.

Освітня програма відповідає стратегічним завданням дошкільної освіти: збереження самоцінності дошкільного дитинства, реалізація особистісно-зорієнтованої моделі дошкільної освіти, прилучення дітей до системи цінностей, культури і традицій українського народу.

Освітня програма визначає:

– загальний обсяг навантаження та очікувані результати навчання (набуті компетентності);

– перелік, зміст, тривалість і взаємозв’язок освітніх ліній, логічну послідовність їх реалізації;

– форми організації освітнього процесу;

– систему внутрішнього забезпечення якості освіти.

Організація освітнього процесу в Сергіївському ЗДО у 2022/ 2023 навчальному році буде здійснюватись на засадах формування соціально-громадянської компетентності дітей дошкільного віку.

Враховуючи підсумки освітньої діяльності за минулий навчальний рік педагогічний колектив закладу дошкільної освіти буде спрямовувати свою діяльність на розв’язання основних пріоритетних завдань:

1. Формування основ соціальної адаптації та життєвої компетентності дитини;

2. Формування соціально-громадянської компетентності дітей дошкільного віку.

3. Формування художньо-мовленнєвого розвитку дітей дошкільного віку.

Педагоги ЗДО забезпечують засвоєння здобувачами освіти обов’язкового мінімуму змісту дошкільної освіти на рівні вимог Базового

4

компонента дошкільної освіти – Державного стандарту дошкільної освіти України.

Обов’язковий мінімум передбачає:

- компетентнісний підхід до розвитку особистості, збалансованість набутих знань, умінь, навичок, сформованих бажань, інтересів, намірів та особистісних якостей і вольової поведінки дитини;

- надання пріоритету соціально-моральному розвитку особистості, формування у дітей узгоджувати особисті інтереси з колективними;

- формування у дітей цілісної, реалістичної картини світу, основ світогляду;

- забезпечення індивідуального особистісного розвитку.

А також важливим завданням для ЗДО залишається: продовжувати розширювати і оновлювати форми, види та зміст співпраці з родинами, забезпечувати прозорість і відкритість роботи закладу через контент вебсайту, спільнот відкритих груп в соціальній мережі Viber.

Навчальний рік у закладі починається 1 вересня і закінчується 31 травня наступного року, літній період – з 1 червня по 31 серпня.

Календарне планування освітньої роботи у літній період здійснюється вихователями на тих самих підставах, за таким ж вимогами, що й у упродовж усього навчального року, помісячно. Календарному планування освітньої роботи на кожен день передують перспективні планування комплексів ранкової гімнастики та гімнастики після денного сну, за гартувальних заходів із зазначенням назв процедур і норм загартування, форм взаємодії з батьками (назва заходу, тема, дата проведення).

З 01 вересня по 15 вересня в групах триває  адаптаційний період.

У період канікул (осінніх – 5 календарних днів з 24 жовтня по 28 жовтня, зимових –  12 календарних днів з 26 грудня  по 06 січня, весняних – 5 календарних днів з 27 березня по 31 березня) з дітьми проводиться фізкультурно-оздоровча і художньо-продуктивна діяльність.    

У Сергіївському ЗДО встановлено 5-денний навчальний тиждень. Заклад працює з 8.00 до 18.30. Режим роботи  групи з короткотривалим перебуванням  9.00 до 12.45 год., двічі на тиждень.

Заклад реалізує різні форми охоплення дітей дошкільною освітою: групи повного дня та  короткотривалого перебування.

У закладі створено середовище адаптоване до потреб дітей з особливими освітніми потребами. Наповнюваність інклюзивної групи становить 15 осіб, з них 1 дитина з особливими освітніми потребами (ООП) за рекомендаціями інклюзивно-ресурсного центру (ІРЦ). Перебувати в інклюзивній групі дитина з ООП  може у віці до 7(8) років. Освітній процес з цією категорією дітей відбувається за індивідуальною програмою розвитку (ІПР) та адаптується до можливостей дитини (за необхідністю).

Мета і завдання освітньої програми:

- забезпечення якісної організації та здійснення освітнього процесу в ЗДО;

 

5

- створення умов, комфортних для розвитку пізнавальних і психічних  процесів дітей, їхньої спрямованості на активність у соціумі;

- забезпечення реалізації можливостей і здібностей кожної дитини;

- створення в групах атмосфери гуманного та доброзичливого ставлення до всіх вихованців, що сприятиме вихованню у них товариськості, доброзичливості, допитливості, ініціативності, формуванню самостійності і творчості;

- турбота про здоров’я, емоційне благополуччя та своєчасний всебічний розвиток  кожної дитини;

 - максимальне використання різноманітних видів дитячої діяльності, їх інтеграція задля підвищення ефективності освітнього процесу;

- творча організація (креативність) освітнього процесу;

- варіативність використання навчального матеріалу з метою розвитку творчості з урахуванням інтересів і здібностей кожної дитини;

- забезпечення шанобливого ставлення до результатів дитячої творчості;

- єдність підходів до виховання дітей в умовах закладу дошкільної освіти та сім’ї;

- забезпечення наступності між закладом дошкільної освіти та НУШ, що виключає розумові та фізичні перевантаження у змісті освіти дітей дошкільного віку;

- організація психолого-педагогічної підтримки дітей у відповідності з їх віковими та індивідуальними особливостями і здібностями, розвиток здібностей і творчого потенціалу кожної дитини як суб’єкта відносин з самим собою, іншими дітьми, дорослими та світом;

- забезпечення психолого-педагогічної підтримки сім’ї та підвищення компетентності батьків у питаннях розвитку освіти, охорони і зміцнення здоров’я дітей;

- корекційно-розвивальна робота, що забезпечує своєчасну спеціалізовану допомогу в освоєнні змісту навчання і корекцію вад дітей в умовах закладу дошкільної освіти;

- підвищення професійної майстерності педагогів дошкільної освіти;

- розвиток комунікативно-мовленнєвої компетенції та логіко-математичної.

Структура програми - визначення освітніх напрямів відповідно до Базового компонента дошкільної освіти, визначення загального обсягу навантаження на кожний вік дитини: ранній вік (третій рік життя), молодший вік (четвертий рік життя), середній вік (п’ятий рік життя), старший дошкільний вік (шостий рік життя). Кожний освітній напрям програми завершується показниками компетентності дитини.

Розділ І

Загальний обсяг навантаження та очікувані результати навчання здобувачів освіти

Освітній процес у ЗДО будується на відповідному програмно-методичному забезпеченні та представляє єдиний комплекс освітніх

6

компонентів для досягнення вихованцями результатів навчання (набуття компетентностей), визначених Базовим компонентом дошкільної освіти (нова

редакція) чинними освітніми комплексними та парціальними  програмами, рекомендованими Міністерством освіти і науки України.

Згідно з рішенням педагогічної ради ЗДО (протокол №1 від 31.08.2022 року) освітній процес у закладі здійснюється за програмами рекомендованими МОНУ.

Зміст інваріантної складової Базового компонента дошкільної освіти забезпечується через програму розвитку дитини дошкільного віку «Українське дошкілля», схваленою рішенням експертної комісії з дошкільної педагогіки та психології (лист ІМЗО від 06.12.2021 №22.1/12-Г-751).

Варіативна складова Базового компонента дошкільної освіти реалізується через інтеграцію змісту парціальних програм у різні види діяльності.

У 2022/2023 навчальному році будуть упроваджуватись такі парціальні програми для інтеграції їх змісту у різні види діяльності:

- «Україна – моя Батьківщина». Парціальна програма національно-патріотичного виховання дітей дошкільного віку. За науковою редакцією Рейпольської О.Д. (Лист ІМЗО від 25.03.2016 №2.1/12-Г-85);

- програма з міжкультурної та громадянської освіти дітей «Український віночок. Регіон» інтегрованого наскрізного курсу  «Культура добросусідства»;

- програма з морального виховання з дошкільного віку «Скарбничка моралі» (лист ІМЗО від 08.11.2019 №22.1/12-Г-1054).

У 2022/2023 навчальному році, у зв’язку з адаптивним карантином, гуртки працювати не будуть.

Планування та організація життєдіяльності у ЗДО здійснюється за режимними моментами з урахуванням блочно-тематичного принципу планування.

У 2022/2023 навчальному році у ЗДО функціонуватимуть такі групи:

Групи

Вік дітей

Кількість дітей

різновікова

1-3(4) роки

12

інклюзивна

4-6(7) років

15

група короткотривалого перебування

4-6(7) років

9

З метою реалізації Базового компонента дошкільної освіти, вищезазначених освітніх програм та відповідно до наказу Міністерства освіти і науки України від 20.04.2015 року № 446 «Про затвердження гранично допустимого навчального навантаження на дитину у дошкільних навчальних закладах різних типів та форми власності» у 2022/2023 навчальному році в закладі дошкільної освіти загальний обсяг тижневого навантаження за віковими групами становитиме:

 

 

 

 

7

Орієнтовні види діяльності за освітніми лініями

 

Орієнтовна кількість занять на тиждень за віковими групами

різновікова

інклюзивна

 

група з короткотривалим перебуванням

(від 1 до 4

років)

(від 4 до 5

років)

(від 5 до 
6 років)

 

(від 4 до 
6 років)

Ознайомлення  із соціумом

1

2

2*

2

 

1

Ознайомлення з природним довкіллям

1

1

1*

1

 

1

Художньо-продуктивна діяльність (музична, образотворча, театральна тощо)

4

5

5*

5

 

3

Сенсорний розвиток

2

-

-

Логіко-математичний розвиток

-

1

1*

1

1

Розвиток мовлення і культура мовленнєвого спілкування

2

3

3*

3

 

2

Здоров’я та фізичний розвиток

2

3

3*

3

1

Загальна кількість занять на тиждень

10

12

12*

12

8

Додаткові послуги

-

-

-

-

Максимальна кількість занять на тиждень

10

12

12

8

Максимально допустиме навчальне навантаження на тиждень на дитину
(в астрономічних годинах)

1,4

4,0

 

 

5,0

3,3

             

            Примітки:

 

8

1. *Розподіл навантаження на тиждень на дитину з особливими освітніми потребами. Корекційний розвиток дитини з ООП інтегруються в усі види діяльності дітей протягом дня: ігрову, трудову, навчальну.

2. Години, передбачені для фізкультурних занять, не враховуються під час визначення гранично допустимого навчального навантаження на дітей.

3. Максимально допустима кількість занять у першій половині дня у молодшій та середній підгрупах не перевищує двох, у старшій – трьох організованих навчальних занять. У середині та наприкінці занять, що потребують високого інтелектуального напруження чи статичної пози дітей, проводяться фізкультурні хвилинки.

Організоване навчання проводиться у формі занять, починаючи з 1-го року життя. Протягом дня рівномірно розподіляються всі види активності за основними лініями розвитку залежно від бажань та інтересу дітей.

Навчальне навантаження: тривалість проведення занять – спеціально організованих форм освітнього процесу, що відповідають віковим можливостям вихованців згідно із санітарним законодавством.

Тривалість одного заняття:

- від 1 до 3 років – до 10 хвилин;

- від 3 до 4 років – не більше 15 хвилин;

- від 4 до 5 років – 20 хвилин;

- від 5 до 6(7) років – 25 хвилин;

- з дітьми з ООП – 10-15 хвилин.

Тривалість перерв між заняттями становить не менше 10 хвилин.

Заняття, які потребують підвищеної пізнавальної активності, проводяться переважно в першу половину дня та у дні з високою працездатністю (вівторок, середа). Такі заняття поєднуються та чергуються із заняттями з музичного виховання та фізкультури.

Реалізації освітньої програми сприяє проведення інтегрованих занять. Тривалість інтегрованого заняття може дещо збільшуватись за рахунок постійної зміни різних видів дитячої діяльності (на 5, 10, 15 хвилин відповідно в   різновіковій, старшій групах).

Щоденно проводиться одне інтегроване заняття для закріплення набутих дітьми знань і вмінь у різних видах їх діяльності. При цьому забезпечено нормативні вимоги до тривалості статичного навантаження у положенні сидячи на одному занятті, а саме: від 2 до 3 років – 10 хвилин, від 3 до 4 років –  15 хвилин, від 4 до 5 років – 20 хвилин, старшої – 25 хвилин.

Заняття з фізичної культури й музичного виховання інтеграції не підлягають.

Зменшення навантаження на дітей відбувається за рахунок реалізації блочно-тематичного принципу планування, проведення інтегрованих занять, під час яких реалізуються завдання різних типів.

Виконання домашніх завдань від дітей педагогами закладу дошкільної освіти не вимагається.

9

Організоване навчання у формі фізкультурних занять проводиться із дворічного віку.

Визначаючи обсяг рухової активності дітей, враховується стан їхнього здоров’я та психофізіологічні особливості. Тривалість занять для дітей у віці від 2 до 4 років – 15-20 хвилин; від 4 до 5 (6) років – 20-25 хвилин; від 5 до 6 років – 25-30 хвилин.

Фізкультурні заняття для дітей дошкільного віку проводять не менше двох разів на тиждень. Форма та місце проведення занять визначаються педагогом залежно від поставленої мети, сезону, погодних умов та інших факторів.

Зміст освітнього процесу в закладі у 2022/2023 навчальному році спрямований на формування та розвиток компетентностей вихованців відповідно до освітніх ліній Базового компонента.

Зміст освітнього напряму «Дитина у природному довкіллі» спрямований на збагачення уявлень про світ природи, формування екологічної куль­тури дошкільника. Неабияку увагу приділено розкриттю особливостей природи.

У освітньому напрямку «Дитина у світі мистецтва» представлено один розділ «Мистецько-творча компетентність». Цей підрозділ включає художньо-продуктивну, музичну, театралізовану діяльності. Використовуючи такий великий спектр діяльності з дітьми, вихователь має змогу збагачувати духовний світ дитини, розвивати уяву, почуття. Програма передбачає збагачення образотворчої діяльності дітей (малювання, аплікація, ліплення) через використання виробів декоративно- ужиткового мистецтва України та різних інноваційних технік малювання  й аплікації.

Використовуючи такий великий спектр діяльності з дітьми, вихователь має змогу збагачувати духовний світ дитини, розвивати уяву, почуття. Програма передбачає збагачення образотворчої діяльності дітей (малювання, аплікація, ліплення) через використання виробів декоративно- ужиткового мистецтва України та різних інноваційних технік малювання  й аплікації.

Враховуючи те, що провідною діяльністю дітей дошкільного віку є гра, у програмі виокремлено освітній напрям «Гра дитини». У ній розглянуті такі види ігор, як: сюжетно-рольові, ігри драматизації, конструкторсько-будівельні, дидактичні, ігри-забави, настільно-друковані, ігри на розвиток креативності та іграшка. Також подано орієнтовну тематику кожного виду ігор.

Освітній напрям «Дитина в сенсорно-пізнавальному просторі» включає підрозділи: предметно-практична, технологічна компетентність та сенсорно-пізнавальна, логіко-математична, дослідницька компетентність. Також подані народні ігри з математичним змістом.

Показники компетентності, якими закінчується кожний освітній напрям програми, вихователь може використати для визначення рівня дитини в кінці навчального року.

 

10

У додатках подано орієнтовний перелік музичного репертуару та художньої літератури

Враховуючи те, що форми та напрямки з батьками стосуються усіх вікових груп, розділ «Співпраця з родиною вихованців» винесений в додатки.

Програму можна використовувати також в закладі дошкільної освіти із короткотривалим режимом перебування дітей.

Програма розвитку дітей дошкільного віку «Українське дошкілля» відображає запити практиків, орієнтує на системність щодо гуманістично спрямованої активної роботи з формування життєвої компетентності дошкільника.

 

Освітній напрям

Зміст освітнього процесу

Особистість дитини

        У ньому виокремлено завдання щодо формування потреби у здоровому способі життя, виховання ставлення до здоров’я як до цінності, розви­ток рухової активності дитини.

        Програма «Українське дошкілля» включає завдання з ознайомлення дошкільників із пожежною безпекою, правилами дорожнього руху, безпекою в побуті, поведінкою з незнайомими людьми, з правилами безпечної поведінки в природі, а в середньому і старшому дошкільному віці – з основами правової культури.

Дитина в соціумі

      У напрям включені завдання з формування основ духовно-моральних якостей, ознайомлення з соціальним середовищем та місцем кожної людини в ньому.

      Програма «Українське дошкілля» орієнтує на розширення кола уяв­лень дітей про культуру, традиції українського народу:  ознайомлення дітей із сімейними та родинними традиціями, українською оселею, рідним краєм, народним одягом, українською народною іграшкою, календарно-обрядовими святами, звичаями і традиціями, та народними ремеслами. Такий аспект роботи введений для пізнавального розвитку, збагачення знань дітей про історичні пам’ятки, формування стійкого інтересу до народознавчого матеріалу свого регіону, бажання пізнати його ближче.

Дитина в природному довкіллі

      Зміст спрямований на збагачення уявлень про світ природи планети Земля та Всесвіту, про життєдіяльність людини у природному середовищі та діяльність, орієнтовану на збереження і охорону природи та її ресурсів.

Мовлення дитини

 

 

 

 

 

     Уточнено й конкретизовано завдання з формування правильної звуковимови, збагачення та активізації лексич­ного запасу, оволодіння граматично-правильним мовленням, зв’язним мовленням, формування мовленнєвого етикету та художньо-мовленнєвого розвитку дошкільника.

Дитина в світі мистецтва

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

        Освітній напрям «Дитина у світі мистецтва представлений такими розділами: «Сприймання та ціннісне ставлення до мистецтва», «Художньо-продуктивна діяльність», «Музична діяльність», « Театралізована діяльність», мета яких розвинути в дітей мистецько-творчу компетентність.

        Програма передбачає збагачення художньо-продуктивної діяльності дітей (малювання, аплікація, ліплення) через використання виробів декоративно-ужиткового мистецтва України та застосування різних інноваційних матеріалів і технік малювання  й аплікації.

Гра дитини

 

 

 

 

 

    У ній розгляну такі види ігор, як: рольові, конструкторсько-будівельні, дидактичні, народні, рухливі, настільно-друковані, театралізовані та ігри на розвиток креативності. Особливо багата тематика народних ігор. Також подано орієнтовну тематику кожного виду ігор.

Дитина в сенсорно-

пізнавальному просторі

      В освітньому напрямі «Дитина в сенсорно-

пізнавальному просторі» ставляться завдання предметно-практичного, технологічного розвитку, зорієнтованого на конструктивну діяльність, художню працю дітей, а також набуття сенсорно-пізнавальних та логіко-математичних умінь.

        

 Реалізуючи вищезазначений зміст освітнього процесу, вихователі забезпечують досягнення очікуваних результатів навчання, визначених у програмі розвитку дитини дошкільного віку «Українське дошкілля».

Крім того, набуття компетентностей вихованців закладу відповідно до віку відбувається в ході реалізації парціальних програми:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

12

Назва групи

Програма

короткотривала

 

 

 

 

інклюзивна

 

 

 

різновікова

Парціальна програма національно-патріотичного виховання дітей дошкільного віку «Україна – моя Батьківщина»  (за наук. ред. Рейпольської О.Д.,

 авт.: Каплуновська О.М., Кичата І.І., Палець Ю.М.)

 

Український віночок. Регіон. Програма з міжнародної та громадської освіти дітей дошкільного віку інтегрованого курсу «Культура добросусідства»;

 

Програма з морального виховання з дошкільного віку «Скарбничка моралі»

 

Розділ ІІ

Перелік, зміст, тривалість і взаємозв’язок освітніх напрямів, логічна послідовність їх реалізації

 

Відповідно до Базового компоненту дошкільної освіти у Сергіївському ЗДО визначено зміст і структуру освітнього процесу за інваріантною складовою.

Інваріантна складова змісту дошкільної освіти сформована на державному рівні і є обов’язковою. Інваріантну частину змісту освіти систематизовано відповідно до Базового компонента дошкільної освіти за освітніми лініями.

В напрямі «Особистість дитини» вміщено відомості про вікові особливості психічного розвитку дітей дошкільного віку, а також про зміст роботи із збереження і зміцнення здоров’я та забезпечення повноцінного фізичного розвитку.

    Змістова наповненість напряму «Мовлення дитини» побудовано з урахуванням особливостей природи мовленнєвої діяльності дітей, що обслуговує всі інші види дитячої діяльності та пов’язана із їхніми щоденними потребами у спілкуванні та взаємодії з оточуючими.

          Для дітей дошкільного віку зміст зазначеного напряму подано за розділами: «Мовленнєва компетентність», «Комунікативна компетентність», «Художньо-мовленнєва компетентність».

Кожен педагог, плануючи роботу з дітьми, має спиратися не лише на вікові, але й на індивідуальні особливості вихованців, що проявляються в темпі засвоєння дітьми знань та оволодінні мовленнєвими вміннями.

          Реалізація завдань мовленнєвого розвитку дітей здійснюється в процесі їх щоденного спілкування з вихователями, батьками та однолітками, інтегруючись у різні види діяльності.

 

13

Напрям «Дитина в соціумі» розкриває зміст роботи з ознайомлення дітей із суспільним довкіллям.

Напрям структуровано за розділами: «Соціально-грамадянська компетентність», «Народознавство», «Формування основ духовно-моральних якостей». Відповідно до принципу концентричності знання дітей з раннього віку до старшого дошкільного віку поступово розширюються й ускладнюються.

          У своєму пізнанні дитина рухається від розуміння назв та призначення оточуючих предметів та явищ до розуміння причинно-наслідкових зв’язків у природному та соціальному світі. Результатом взаємодії дитини з предметним та соціальним світом має стати набуття життєвого досвіду, сформоване відповідальне ставлення до життя, що є основою активної громадянської позиції.

          У напрямі  «Гра дитини» подано освітні завдання, де автори стоять на позиції, що гра дитини має бути якомога більш вільною від регламентації з боку дорослих та слугувати засобом самовираження й розвитку дитини. В даному напрямі представлено сучасну тематику всіх видів ігор, яка відображає набутті дітьми знання знапрямів: «Дитина у природному довкіллі», «Дитина в соціумі», «Дитина в сенсорно-пізнавальному просторі», «Мовлення дитини».

          Таким чином реалізовано об’єднуючу місію гри, яка виступає центром інтеграції різних видів діяльності дитини.

          У напрямку  «Дитина у природному довкіллі» висвітлено зміст роботи з формування у дітей знань про об’єкти та явища природи планети Земля, зв’язки і залежності між ними та роль праці у природі, а також наведено завдання про надання дітям початкових уявлень про Космос. У сукупності пропонована інформація має стати основою формування пізнавально-емоційного ставлення та екологічно-доцільної поведінки дітей в природі.

         У напрямку «Дитина в сенсорно‑пізнавальному просторі» відображено зміст роботи з дітьми раннього та дошкільного віку, що спрямована на збагачення їхнього досвіду різноманітними сенсорними враженнями, формування у дітей вмінь орієнтуватися у сенсорних еталонах, їх видах, ознаках, властивостях. Збагачення сенсорного досвіду є базою інтелектуального розвитку дитини, підґрунтям для формування логіко-математичних уявлень, розвитку конструктивних навичок, розширення уявлень про властивості та ознаки предметів.

          У напрямку «Дитина у світі мистецтва» комплексно представлено: «Мистецько-творчу компетентність»,  «Художньо-продуктивна діяльність» (малювання, ліплення, аплікація), «Музична діяльність», «Театралізована діяльність». Такий підхід передбачає взаємопов’язаність тем.

          Окремим розділом винесені показники компетентності випускника закладу дошкільної освіти.

 

14

У додатках передбачені орієнтовні переліки музичного репертуару, художньої літератури та співпраця з родиною вихованця.  

У закладі забезпечується неперервність змісту освітніх напрямів, а також наступність дошкільної та початкової ланок. Виключення будь-якої з освітніх напрямів порушує цілісність розвитку дитини на рівні дошкільної освіти і наступність її в початковій школі.

Дотримання змісту, взаємозв’язку та логічної послідовності реалізації освітніх напрямів Базового компоненту забезпечується та відображається у плануванні педагогів закладу.

З метою підвищення якості освітнього процесу у 2022/2023 навчальному році в закладі використовуються інноваційні педагогічні технології, а саме:

 

Назва групи

Інноваційна технологія

Автор

інклюзивна

Методика використання схем-моделей для навчання дітей описовим розповідям

 

Мнемотаблиці «Вивчаємо вірші»

Т.Ткаченко

 

 

С.Ванжа

різновікова

Спадщина В.Сухомлинського

В.Сухомлинський

 

Розділ ІІІ

Форми організації освітнього процесу

       Відповідно до Закону України «Про дошкільну освіту» освітня програма  Сергіївського ЗДО визначає мету, завдання освітнього процесу на навчальний рік, а також форми його організації.

З метою досягнення очікуваних результатів навчання (набуття компетентностей) у 2022/2023 навчальному році педагогами закладу будуть реалізовуватися різні форми освітнього процесу.

За формами організації проводяться такі типи занять:

- фронтальні, колективні (з усіма дітьми групи);

- групові (10-12 дошкільнят);

- індивідуально-групові (4-6 дошкільнят);

- індивідуальні (1-4 дошкільнят).

У залежності від основних завдань програми розвитку дитини дошкільного віку «Українське дошкілля», відповідно до змістовних напрямів Базового компоненту дошкільної освіти, та  пріоритетного напряму: «Формування соціально-громадянської компетентності дітей дошкільного віку»  у всіх вікових групах організовуються такі види занять:

- заняття із засвоєння дітьми нових знань;

- заняття із закріплення і систематизації досвіду дітей;

- контрольні заняття;

- комплексні.

З метою забезпечення наступності з початковою ланкою освіти поширеним типом занять у поточному навчальному році у всіх вікових

15

групах будуть інтегровані заняття у рамках блочно-тематичної організації освітнього процесу. Види інтегрованих занять:

- соціально-природознавчої тематики;

- з пріоритетом інтелектуально-мовленнєвих завдань;

- з пріоритетом логіко-математичних завдань;

- заняття художнього циклу.

Інтеграція сприяє значному скороченню організованих форм навчальної діяльності (занять) та істотно знижує навчальне навантаження на дітей.

Освітня діяльність у групах планується як у I так і в II половині дня відповідно до розкладу занять на тиждень. У другій половині дня плануються заняття з художньо-продуктивної діяльності. Весь освітній процес організовується диференційовано з урахуванням віку і індивідуальних особливостей дітей.

У  закладі дошкільної освіти планування та організація життєдіяльності, у тому числі освітній процес, здійснюється за режимними моментами з урахуванням освітніх напрямів, які базуються на інтегрованому підході, що забезпечують змістовну цілісність, системність, послідовність, ускладнення та повторення програмного матеріалу.

 Тип заняття обирає та уточнює вихователь самостійно, враховуючи конкретні умови роботи, забезпечуючи водночас досягнення конкретних очікуваних результатів, зазначених в освітніх програмах.

 Рівномірно розподіляються види активності за основними видами діяльності протягом дня в залежності від бажань та інтересу дітей. Крім спеціально організованої освітньої діяльності передбачається самостійна діяльність дітей:

- ігри (дидактичні, сюжетно-рольові, рухливі, театралізовані, ігри драматизації, інсценування, конструктивно-будівельні ігри, настільно-друковані ігри, ігри на розвиток креативность, народна іграшка;

- спостереження;

- пошуково-дослідницька діяльність;

- самостійна художня діяльність тощо.

 За окремим планом вихователі здійснюють індивідуальну роботу з дітьми.

Фізичне виховання дітей передбачає проведення:

- ранкової гімнастики;

- гімнастики пробудження;

- занять фізичною культурою;

- рухливих ігор, народних ігор  та вправ спортивного характеру;

- загартовувальні процедури;

- фізкультурних хвилинок під час занять;

- фізкультурних пауз між заняттями;

- фізкультурних комплексів під час денної прогулянки (пішохідний перехід).

 

16

Організоване навчання у формі фізкультурних занять проводиться із раннього віку.

 Вищезазначені форми організації освітнього процесу в Сергіївському ЗДО реалізуються в рамках: плану роботи закладу на 2022/2023 навчальний рік, режиму роботи закладу дошкільної освіти та режимів роботи груп.

За окремим планом у закладі організовується робота в літній період, під час якого освітній процес організовується в наступних формах:

- ранкова гімнастика та гімнастика пробудження;

- дозований біг,  ходьба по траві, піску, по «доріжці  здоров’я», обливання ніг прохолодною водою;

- рухливі, народні та вправи спортивного характеру;

- процедури прийняття сонячних та повітряних ванн;

- екскурсії, цільові прогулянки;

- продуктивні види діяльності;

-  ігри з водою, піском;

- конструкторські та творчі ігри;

- пошуково-дослідницька діяльність;

- організація трудової діяльності;

- літературні розваги, конкурси малюнків;

- змагання, різноманітні конкурси, естафети.

 

Розділ ІV

Внутрішня система забезпечення якості освіти

Відповідно до ст.41 частини 3 Закону України «Про освіту» у Сергіївському ЗДО сформовано систему внутрішнього забезпечення якості освіти, яку схвалено педагогічною радою закладу (протокол №3 від 16.02.2022 року). Вона включає:

– стратегію (політику) та процедури забезпечення якості освіти;

– систему та механізми забезпечення академічної доброчесності;

- оприлюднені критерії, правила та процедури оцінювання здобувачів освіти;

- оприлюднені критерії, правила та процедури оцінювання педагогічної діяльності педагогічних працівників;

- оприлюднені критерії, правила та процедури оцінювання управлінської діяльності керівника закладу освіти;

– забезпечення наявності необхідних ресурсів для організації освітнього процесу, в тому числі для самостійної роботи здобувачів освіти;

– забезпечення наявності інформаційних систем для ефективного управління закладо освіти;

- створення в закладі освіти інклюзивного освітнього середовища, універсального дизайну та розумного пристосування;

– інші процедури та заходи, що визначаються спеціальними законами або документами закладу освіти.

 

17

Згідно зі статтею 20 Закону України «Про дошкільну освіту» педагогічна рада закладу дошкільної освіти формує систему та затверджує процедури внутрішнього забезпечення якості освіти, зокрема систему та механізми забезпечення академічної доброчесності.

Внутрішня система забезпечення якості освіти створюється відповідно до рекомендацій Міністерства освіти і науки України, Державної служби якості освіти України з урахуванням: цілей та пріоритетів розвитку закладу дошкільної освіти; типу закладу, місцезнаходження, умов діяльності.

До розбудови внутрішньої системи якості освіти залучаються усі учасники освітнього процесу.

Мета внутрішньої системи забезпечення якості освіти: постійне та послідовне підвищенні якості освіти на основі відстеження динаміки показників освітньої діяльності та освітніх процесів у ЗДО.

Завдання внутрішньої системи забезпечення якості освіти:

1. Визначення пріоритетних напрямів та показників для оцінювання освітньої діяльності, управлінських процесів у ЗДО.

2. Здійснення вимірювання показників освітньої діяльності та управлінських процесів у ЗДО та оцінка їх динаміки.

3. Визначення шляхів підвищення якості освіти за результатами оцінювання показників освітньої діяльності та освітніх процесів.

4. Надання допомоги учасникам освітнього процесу щодо підвищення якості освіти.

Напрями, показники, методу збори інформації для оцінювання якості освітньої діяльності та управлінських процесів у ЗДО

Напрями, показники для оцінювання освітніх і управлінських процесів у ЗДО будуть  визначатися за результатами аналізу діяльності закладу освіти за минулий навчальний рік та анкетування педагогічних працівників, батьків вихованців щодо якості провадження освітньої діяльності в ЗДО.

Моніторинг здійснюється на основі вимог Базового компонента дошкільної освіти України, освітніх програм і річного плану ЗДО.

 З метою виявлення динаміки, тенденцій і закономірностей та прогнозування подальшого розвитку дитини дошкільного віку у ЗДО організовується та проводиться педагогічний моніторинг, вересень-жовтень 2022 року – початковий моніторинг (для виявлення напряму і корекції освітньої роботи з дітьми, у квітні-травні 2023 року – підсумковий моніторинг (підбиття підсумків життєдіяльності дошкільників за тривалий період, визначення рівня досягнень дітей та виконання освітніх програм, перегляд підсумкових занять).

Матеріали щодо організації і проведення моніторингу досягнень дітей дошкільного віку згідно з Базовим компонентом дошкільної освіти України, показники досягнень дітей, діагностичний інструментарій, методику обстеження, характеристику рівнів засвоєння програмових вимог розроблено відповідно до методичного посібника «Моніторинг досягнень дітей дошкільного віку згідно з Базовим компонентом дошкільної освіти:              

18

методичний посібник»  (за загальною редакцієюТ. В. Киричук, О. М. Кулик, Н. М. Шаповал. – Тернопіль: Мандрівець, 2021р.).

Зміни та доповнення до напрямів, показників, методів збору інформації для оцінювання якості освітньої діяльності й управлінських процесів у ЗДО схвалюються відповідним рішенням педагогічної ради та затверджуються наказом керівника закладу.

Напрями, показники, методи збори інформації для оцінювання якості освітньої діяльності та управлінських процесів у Сергіївському ЗДО:

 

Напрям оцінювання

Показники

Методи збору інформації

Термін проведення

Освітнє середовище закладу дошкільної освіти

Створення належних, безпечних, доступних умов розвитку, виховання, навчання дітей та праці

Вивчення документації, спостереження (освітнє середовище), опитування (інтерв’ю з керівником, анкетування батьків, педагогічних працівників)

з 10.04.2023 по 14.04.2023

Створення освітнього середовища, вільного від будь-яких форм насильства та дискримінації

Вивчення документації, спостереження (освітнє середовище), опитування (інтерв’ю з керівником, анкетування батьків, педагогічних працівників)

 

Формування інклюзивного, безпечного, розвивального, мотивуючого освітнього простору

Вивчення документації, спостереження (освітнє середовище, організація життєдіяльності дітей, опитування (інтерв’ю з керівником, анкетування батьків, педагогічних працівників)

 

Здобувачі дошкільної освіти. Забезпечення всебічного розвитку дитини дошкільного віку, набуття нею життєвого соціального досвіду

Дотримання вимог державного стандарту

Вивчення документації, спостереження (освітнє середовище, організація життєдіяльності здобувачів дошкільної освіти), опитування (інтерв’ю з керівником, педагогічних працівників)

з 10.04.2023 по 14.04.2023

Організація життєдіяльності здобувачів дошкільної освіти у закладі

Вивчення документації, спостереження (організація життєдіяльності здобувачів дошкільної освіти), опитування (інтерв’ю з керівником, анкетування батьків, педагогічних працівників)

 

Фахова діяльність педагогічних працівників закладу дошкільної  освіти

Ефективність планування педагогічними працівниками своєї діяльності та якість організації освітнього процесу

Вивчення документації, спостереження (організація життєдіяльності здобувачів дошкільної освіти), опитування (інтерв’ю з керівником, анкетування батьків, педагогічних працівників педагогічних працівників)

з 10.04.2023 по 14.04.2023

 

Підвищення професійної компетентності педагогічних працівників

Вивчення документації, опитування (інтерв’ю з педагогами)

 
 

Налагодження співпраці між учасниками освітнього процесу

Вивчення документації, спостереження (організація життєдіяльності здобувачів дошкільної освіти), опитування (інтерв’ю з педагогами, анкетування батьків та педагогічних працівників)

 
 

Методичне забезпечення закладу дошкільнох освіти

Вивчення документації, спостереження (освітнє середовище), опитування (інтерв’ю з педагогами та анкетування педагогічних працівників)

 

Управлінські процеси закладу дошкільної освіти

Сформована стратегія розвитку закладу дошкільної освіти

Вивчення документації, опитування (інтерв’ю з керівником, педагогами, анкетування батьків та педагогічних працівників)

з 10.04.2023 по 14.04.2023

 

Формування відносин довіри, прозорості, дотримання етичних норм

Спостереження (освітнє ередовище), опитування (інтерв’ю з керівником, анкетування батьків та педагогічних працівників)

 
 

Ефективність кадрової політики та забезпечення можливостей для професійного розвитку педагогічних працівників

Вивчення документації, опитування (інтерв’ю з керівником, анкетування батьків та педагогічних працівників)

 
 

Створення умов для реалізації прав і обов’язків учасників освітнього процесу та розвитку громадського самоврядування

Вивчення документації, опитування (інтерв’ю з керівником, анкетування батьків та педагогічних працівників)

 
 

Формування та збезпечення реалізації політики академічної доброчесності

Вивчення документації, опитування (інтерв’ю з керівниом, анкетування батьків та педагогічних працівників)

 

 

Освітні компоненти забезпечення якості освітньої діяльності та якості освіти в ЗДО

Освітніми компонентами забезпечення якості освітньої діяльності та якості освіти в ЗДО є:

- забезпечення публічної інформації про діяльність закладу освіти (ст. 30 Закону України «Про освіту»);

- дотримання принципів академічної доброчесності у діяльності педагогічних працівників (ст. 42 Закону України «Про освіту»);

- запобігання та протидія булінгу (цькуванню);

- створення умов щодо професійного зростання педагогічних працівників (постанова Кабінету Міністрів України від 21.08.2019 № 800 «Деякі питання підвищення кваліфікації педагогічних і науково-педагогічних працівників (зі змінами).

Основні процедури вивчення якості освітньої діяльності в ЗДО

Основними процедурами вивчення якості освітньої діяльності в ЗДО визначено:

- відстеження рівня розвитку дітей старшого дошкільного віку відповідно до вимог Базового компонента дошкільної освіти;

- внутрішній моніторинг якості освіти;

- самооцінювання освітньої діяльності.

21

Відстеження рівня розвитку дітей старшого дошкільного віку здійснюється відповідно до вимог Базового компонента дошкільної освіти.

Для забезпечення об’єктивності та достовірності даних важливо дотримуватись принципів академічної доброчесності, у тому числі справедливого оцінювання.

Внутрішній моніторинг якості освіти здійснюється відповідно до статті 48 Закону України «Про освіту», наказу Міністерства освіти і науки України

від 16.01.2020 №54 «Про затвердження Порядку проведення моніторингу якості освіти». Для проведення внутрішнього моніторингу розробляється відповідна програма.

Самооцінювання освітньої діяльності включає :

- самооцінку показників освітньої діяльності та управлінських процесів у ЗДО;

- оцінювання педагогічними працівниками своєї діяльності.

Очікувані результати щодо реалізації системи внутрішнього забезпечення якості освіти

1. Отримання об’єктивних даних про якість освітньої діяльності та управлінських процесів у ЗДО.

2. Підвищення якості освіти в ЗДО на основі прийняття ефективних управлінських рішень.

3. Створення атмосфери довіри до ЗДО серед педагогічних працівників та батьків вихованців.

Освітня програма ЗДО  забезпечує досягнення дітьми результатів навчання (набуття компетентностей), визначених Базовим компонентом дошкільної освіти.

Основні показники, що характеризують найістотніші сторони розвитку дитини напередодні вступу до школи:

- сформовані основні фізичні якості, рухові уміння, культурно-гігієнічні, оздоровчі навички та навички безпеки життєдіяльності;

- сформований позитивний образ «Я», створена база особистісної культури дитини;

- сформовані базові якості особистості: довільність, самостійність і відповідальність, креативність, ініціативність, свобода поведінки і безпечність, самосвідомість, самооцінка;

- сформовані навички соціально визнаної поведінки, вміння орієнтуватись у світі людських взаємин, готовності співпереживати та співчувати іншим;

- сформований інтерес та вміння розуміти інших, бажання долучатися до спільної діяльності з однолітками та дорослими, вміння оцінювати власні можливості, поважати бажання та інтереси інших людей, узгоджувати свої інтереси, бажання, дії з іншими членами суспільства;

- сформовані уявлення про належність до народу України, про традиції та свята українців, поняття про патріотизм та любов до рідної країни.

- сформовані уявлення про природу планети Земля та Всесвіт;

22

- розвинута емоційно-ціннісна відповідальність екологічного ставлення до природного довкілля, сформовані навички дотримання правил природокористування;

- сформована готовність включатись у практичну діяльність, що пов’язана з природою;

- сформоване почуття краси в її різних проявах, ціннісне ставлення до змісту предметного світу та світу мистецтва;

- розвинуті творчі здібності;

- сформовані елементарні трудові, технологічні та художньо-продуктивні навички, самостійність, культура та безпека праці;

- сформовані навички культури споживання;

- розвинуті творчі здібності, самостійність, ініціативність, організованість в ігровій діяльності та сформований стійкий інтерес до пізнання довкілля і реалізації себе в ньому;

- сформоване вміння будувати дружні, партнерські стосунки та ігрові об’єднання за інтересами;

- сформовані доступні уявлення, еталони, що відображають ознаки, властивості та відношення предметів і об’єктів навколишнього світу;

- сформована здатність застосовувати отримані знання у практичній діяльності, володіти способами пізнання дійсності;

- розвинуте наочно-дієве, наочно-образне, словесно-логічне мислення;

- сформований інтерес до пошуково-дослідницької діяльності;

- сформовані елементарні математичні уявлення, цілісна картина світу;

- сформована компетентна поведінка в різних життєвих ситуаціях;

- сформована культура мовлення та спілкування;

- засвоєні навички володіння елементарними правилами користування мовою у різних життєвих ситуаціях;

- сформовані загально-навчальні уміння: розуміє мету діяльності, планує і виконує необхідні дії, контролює та оцінює свої результати;

- сформовані організаційні вміння: уміє організовувати робоче місце, орієнтується в часі, виконує вказівки педагога, доводить роботу до кінця, вміє працювати з посібниками;

- спостерігається прагнення до утвердження у новій соціальній ролі – школяра.